Prachovskými skalami - Jičín

Bezbariérový výlet - Prachovskými skalami

Český ráj

Náročný výlet (černý stupeň obtížnosti) do nejznámějšího skalního města, do Prachovských skal.

Délka výletu: 4 km
Obtížnost trasy pro mechanický vozík: náročná, vyžaduje doprovod
Obtížnost trasy pro elektrický vozík: trasa není vhodná pro el. vozík
Vhodnost trasy pro kočárek: ANO
Vhodnost trasy pro seniory: ANO

Trasu doporučujeme za sucha!

Itinerář:
Parkoviště Prachov – silnice, vstup do skal (0,2 km) – odbočka (0,5 km) – neznačená cesta U Buku (1,2 km) – Nad Fortnou a zpět k Buku (1,5 km) – Vyhlídka Míru (1,7 km) – Nad Císařskou chodbou (1,9 km) – U Hlaholské vyhlídky a zpět k Buku (2 km) – zpět na parkoviště (4 km).

Popis trasy:

Výlet začíná na parkovišti v Prachově, kde jsou vyznačená místa pro vozíčkáře. Povrch parkoviště je kamenitý. Z asfaltové silnice po 150 m odbočte vlevo na červenou turistickou značku do Prachovských skal. Cesta je kamenitá. Projedete kolem informačního centra a stoupáte prudkým kopcem 50 m, pak následuje mírné stoupání, které vás zavede k pokladně.

Od pokladny stoupáte prudkým kopcem, kde se po 30 m nachází odvodňovací kanál hluboký 10 cm a široký 30 cm! (kritické místo - foto č. 1). Během stoupání je nutno překonat celkem tři kanály. Po 150 m stoupání opouštíte červené značení a zahýbáte vlevo na neznačenou lesní písčito-kamenitou cestu a pokračujete do středně prudkého kopce 250 m. Po cestě je nutné zdolat prudký kopec dlouhý 200 m, který vás zavede k rozcestí U Buku.

Odtud můžete dále pokračovat po modré turistické značce k rozcestí Nad Fortnou. Jedná se o  lesní cestu po rovině, po dešti se zde objevují místy kaluže, které lze objet! (kritické místo - foto č. 2).

Dále se od Buku dostanete po zelené značce na vyhlídku Míru. Cesta má kamenitý povrch a vede do středně prudkého kopce. Před vyhlídkou je nutno překonat v úseku 5 m kořeny! (kritické místo - foto č. 3). Od vyhlídky pokračujte dále po zelené značce prudkým kopcem o délce 150 m k rozcestí Nad Císařskou chodbou a dále mírným stoupáním k Hlaholské vyhlídce. Zde se otáčíte a vracíte k Buku a zpět na parkoviště stejnou cestou.

Zajímavosti na trase a v jejím okolí:

Prachovské skály
Jedna z nejstarších přírodních rezervací v České republice. Jsou zbytkem pískovcové kry o síle asi 130 m, dnes rozčleněné četnými stržemi, roklemi a soutěskami. Skalní věže zde dosahují výšky až 40 m.

Vyhlídka Míru
Vyhlídka Míru poskytuje jeden z nejlepších rozhledů na velké území skalního města Prachovských skal, můžete z ní vidět velké množství skalních věží i dalších útvarů.

Hlaholská vyhlídka
Hlaholská vyhlídka je nejvýše položeným vyhlídkovým místem uprostřed Prachovských skal. Nachází se ve výšce 460 m.