Velký okruh východem Českého ráje

Start a cíl: Jičín – Valdštejnovo nám.
Délka trasy: 52,5 km
Čas: 3 - 5 h
Náročnost: 4/4
Vhodný typ kola: Cestovní, silniční
Celkové převýšení na trase: 1000 m
Možnosti občerstvení: Jičín, Prachov, Vidlák, Hrubá Skála (obec), Rovensko pod Troskami, Tábor (vrch), Železnice, Valdice

Jičín, Holín, Prachov, Březka, Libunec, Újezd pod Troskami, Troskovice, Vidlák, Hrubá Skála (obec), Radvánovice, Štěpánovice, Rovensko pod Troskami – Podtýn, Bítouchov, Dráčov, Morcinov, Košov, Tábor (vrch), Chlum, Kyje, Železnice, Valdice, Jičín

Popis trasy:
Okružní trasa je určena silničním a cestovním kolům, jede se tedy po asfaltu. Na cestě jsou i neznačené úseky, je lépe mít s sebou mapu, pokud ne navigaci.

Od ústředně položeného Valdštejnova náměstí v Jičíně se vydejte podle značení CT 14 a souběžné červené TZ přes Holínské předměstí na Holín a Prachov. Postupně, ale jen mírně budete stoupat do Prachova, minete vstup do skal a po silnici pokračujete ještě půldruhého kilometru rovně až na křižovatku, na níž odbočíte doprava z kopce. Zde není přechodně žádné značení, po kilometru ale sjedete na další křižovatku, kde vás již doleva bude provázet CT 4016 na Libunec a Újezd pod Troskami.
V Újezdě odbočíte na křižovatce směrem ke kostelu doleva, podle značení CT 4078 již směrem na Troskovice. Této značky se držte i nadále, Trosky tak necháte vpravo a z Troskovic pokračujete v klesáních na Vidlák a Hrubou Skálu. Směrem k zámku byste ale jeli zbytečně do kopce, je lépe na křižovatce ve tvaru "T" necelé 2 km za Vidlákem jet doprava místo doleva podle značení CT naopak na Rokytnici a zde hned doleva na CT 4010 do Doubravic a doprava k žst. Hrubá Skála. Ta již leží při hlavním silničním tahu č. 35 (Jičín - Turnov), který zde přejedete napříč do Radvánovic, kde se budete dále držet vpravo, na Štěpánovice a Rovensko p/Tr. Odsud až do Bítouchova je nejlépe jet podle mapky, cyklo značení zde obecně příliš není. V Dráčově přijde odbočení doprava na modrou TZ, v Morcinově se souběžně přidá i CT 4017, jež vás doprovodí postupnými stoupáními až na vrch Tábora. Tam však její značení skončí a přejde ve 4142 dolů do Chlumu, kde uhnete ostře doprava po CT 4278 na Kyje. Na konci Kyjí se již jede doprava, opět na neznačenou silnici, z ní po dalším kilometru naopak doleva již na Železnici.
Železnice je malé městečko ležící již jen kousek severně od Jičína, zde se také již napojíte na hlavní silnici do něj vedoucí. Posledních 5 km se tedy jede již jen rovně po této komunikaci, přes Valdice a Sedličky.

Zajímavosti na trase:
Jičín město pohádky
Město Jičín bylo tradičně již od středověku majetkem českých královen. Přesnější datum, kdy se Jičín stal městem, ale není známo. Jisté ale je, že na počátku 13. století již existovalo ústředně položené náměstí i opevnění. Během staletí město vlastnilo mnoho majitelů - Vartenberkové, páni z Valdštejna, dokonce i král Jiří z Poděbrad, a po něm pak rod Trčků z Lípy. Právě za jejich období (1487 – 1607) nastal největší rozvoj města. Mnoho dodnes stojících budov pochází právě z těchto let, včetně známé Valdické brány. Doporučujeme navštívit především městskou památkovou rezervaci okolo ústředního Valdštejnova náměstí, zámek na něm, zčásti dochované gotické hradby ze 14. století, nebo zmíněnou Valdickou bránu a věž.

Vrch a rozhledna Tábor
Nejvyšším bodem na vaší trase je Tábor, dominanta severního okolí Jičína s rozhlednou na svém vrcholu. Předchůdkyně té dnešní, dřevěná, zde stála již v roce 1888 a byla vystavěna za podpory lomnického okrašlovacího spolku. Po čase byla nahrazena modernější, kamennou, tehdy označovanou za jednu z nejkrásnějších rozhleden celých Čech. Prý z ní bylo možné přehlédnout čtvrtinu země a napočítat na 50 chrámových věží a dalších 12 rozhleden. V letech 2006-2007 došlo ke kompletní rekonstrukci chaty i rozhledny.

Kontakty:
Městské informační centrum Jičín
Valdštejnovo náměstí 1
Tel.: 493 534 390
ic@jicin.org, www.jicin.cz

Svazek obcí Valdštejnova zahrada
www.valdstejnovazahrada.cz

Doprava:
Do Jičína vede vedlejší železniční trať, autem je město dobře dostupné např. z hlavního tahu R10/E65. Možnosti parkování v centru jsou omezeny a placené.

Tip:
Během výletu můžete navštívit i známé Prachovské skály. Na kolech sice vstup do něj není možný ani dovolený, ale východištěm cest do něj je tzv. Turistická chata, kde lze kola zabezpečit a pěšky si skály prohlédnout. Můžete využít také možností občerstvení.