Bikový okruh kolem Mužského

Start a cíl: Mnichovo Hradiště, žst.
Délka trasy: 25km
Čas: 1,5 - 3 h
Náročnost: 2/4
Vhodný typ kola: Horské
Celkové převýšení na trase: 450 m
Možnosti občerstvení: Mnichovo Hradiště, Zásadka, Valečov, Zápudov, Branžež, Nová Ves, Krásná vyhlídka

Mnichovo Hradiště, Přestavlky, Zásadka, Valečov, Zápudov, Branžež, Nová Ves, Černá louže, Hynšta - odbočka, Hrázka, Krásná vyhlídka, Mužský, Zásadka, Přestavlky, Mnichovo Hradiště

Popis trasy:
Pro pravé bikery je určen tento okruh po skalách a úbočích okolo vrchu Mužský. Ten je nejvyšším bodem v kraji, takže ani o stoupání a strmé výjezdy či sjezdy nebude nouze. Mapa s sebou se může hodit.

Již od vlakového nádraží v Mnichově Hradišti se držte červené TZ, která vás dovede nejprve k závorám přes trať a hned za nimi nasměruje doleva na Přestavlky. Ty tvoří jen několik málo domů okolo zemědělského statku, který pak značka míjí zprava a přes pole pokračuje kolem Přestavlckého rybníka údolím Čižiny. Cestička vede po loukách, míjí několik dalších rybníčků, až vás nakonec vyvede v Zásadce; místy je její značení v Čižinách obtížné, ale jede se prakticky stále rovně po pěšině po dně údolí.
Červená TZ vás povede až ke zřícenině Valečova, i za ním se jí držte, i když je spíše pro pěší a místy je třeba kolo tlačit nebo nést. Jsou zde i lepší cesty, ale neznačené a těžko k nalezení. Od rozcestí Nad Valečovem již červenou značku opustíte a namísto ní pojedete doprava po zelené. Ta vás povede v klesáních nejprve do Zápudova a pak i dále lučním údolím na Branžež. Tento úsek bývá obvykle podmáčený, ale bikery oblíbený. Po značce jeďte přes Branžež až do sousední Nové Vsi, kde se (nejlépe podle mapky) napojíte místo ní již na žlutou TZ pro další pokračování severním směrem. Po kilometrovém asfaltovém úseku vás žlutá značka navede odbočením ze silnice doleva opět do lesa již na zpevněnou těžařskou cestu, po které začnete postupně stoupat do úbočí Mužského. Nějakou dobu pojedete stále po této cestě, tedy zpočátku ještě po žluté, pak namísto ní po modré TZ. Na ní pak zůstanete až na Krásnou Vyhlídku, minete tedy odbočku na Hynštu, pak Hrázku, cesta se postupně stane pěšinou místy dosti terénní.
Od Krásné Vyhlídky, která je nejvyšším bodem na trase a leží jen kousek pod vrcholem Mužského (463 m), vás čeká silniční sjezd až do Zásadky. Po jediné silnici se jede stále rovně, od Vyhlídky ještě kousek do kopce těsně pod vrchol Mužského, pak již jen dolů. Doporučujeme opatrnost, klesání je místy výrazné. V Zásadce již skončí, a nejryzejší terénní trasa zpět ke Hradišti je tatáž, po které jste přijeli – tedy po červené TZ. V tomto směru je nádherná, terénem po loukách se Hradiště přiblíží za několik minut.

Zajímavosti na trase:
Hrada a Drábské světničky
Okolo Mužského, nedalekého čedičového vrcholu, v průběhu třetihor vznikl rozsáhlý pískovcový masív, ze kterého později po ustoupení oceánu vznikla náhorní plošina zvaná Hrada. Její součástí jsou i tzv. Drábské světničky, pozoruhodně tvarované skalní bloky obývané stejně jako celá Hrada již od doby bronzové. V průběhu středověku zde vzninul opevněný skalní hrad, později pojmenovaný právě podle loupežníků – tvz. Drábů – kteří na něm ve druhé polovině 16. století sídlili.
Zdejší hrad byl pozoruhodnou stavbou stojící na čtyřech velkých a třech menších skalních blocích oddělených od sebe úzkými štěrbinami a průrvami. Do dnešních dní se zde dochovalo osmnáct světniček buď zcela, nebo částečně vytesaných do pískovcové skály, stopy po sedmi dřevěných stavbách a šesti mostních konstrukcích spojujících jednotlivé skalní bloky.
Skalních hradů jako jsou Drábské světničky je v celé ČR jen velmi málo, dalšími známými jsou například nedaleký Frýdštejn nebo Jestřebí.

Kontakty:
O Českém ráji se dobře dozvíte např. na webech www.cesky-raj.info, www.ceskyraj.cz nebo ceskyraj.ochranaprirody.cz.

Městské informační centrum Mnichovo Hradiště
Masarykovo náměstí 299
Tel.:    +420 326 776 739, 326 772 464
mic@mnhradiste.cz, www.mnhradiste.cz

Doprava:
Mnichovo Hradiště je velmi dobře dostupné jak vlakem, tak po E65/R10. Dobrý výchozím místem je právě vlakové nádraží, kde lze i zdarma a bez omezení parkovat autem.

Tip:
Až budete sjíždět z vrchu Mužského a míjet okraj stejnojmenné vsi, zkuste zabočit doprava na její náves. Objevíte ukrytou jednu z nejzachovalejších vesnic v celém Českém ráji, s původním uspořádáním návse a množstvím vkusně opravených původních staveb.