Výlet na Kost

Start a cíl: Hrubá Skála (obec nebo zámek)
Délka trasy: 25 km
Čas: 2 - 4 h
Náročnost: 1/4
Vhodný typ kola: Trekingové
Celkové převýšení na trase: 525 m
Možnosti občerstvení: Hrubá Skála, Vyskeř, Libošovice, Kost, (Čertoryje)

Hrubá Skála, Nad Čertoryjí, Vyskeř, Lažany, Pekařova brána, Pleskoty, Libošovice, Prokopské údolí, Kost, Semtínská lípa, Libošovice, Podlažany, Věžický ryb. - rozc., Čertoryje, Krčkovice, Hrubá Skála

Popis trasy:
Během tohoto krásného výletu během několika málo kilometrů cestou necestou spatříte mnohé z celého Českého ráje. A také z jeho skrytých silniček i terénních cest, bývá na volbu jet po asfaltu nebo po pěšině.

První známou zajímavostí na cestě bude hruboskalský zámek, u kterého buď můžete přímo parkovat (ale v letní sezoně placeně a bývá i plno), nebo k němu dojedete ze stejnojmenné obce o něco níže - a stejně tak od vlaku. Odsud se  již vydáte jen po neznačené úzké silnici, která vás klikatěním provede mezi bezpočtem skal a skalek na první křižovatku zhruba po kilometru, kde pojedete vpravo. Přes Drahoňovice dorazíte brzy do Vyskře, na hlavní zůstanete až do ostré pravé zatáčky, kde odbočíte naopak vlevo na Lažany, a po další neznačené silnici již pokračujete volnou krajinou.
Do Lažan začne první výrazný sjezd na trase, doporučujeme opatrnost. Dole projedete pozoruhodnou Pekařovou branou a na křižovatce pod ní jedete rovně. Jste tak nyní na zelené TZ, která brzy v Pleskotech uhýbá doprava přímo ke Kosti. V posledních letech ale tato krásná terénní zkratka bývá ve špatném stavu, patrně nezbyde než pokračovat dále po silnici až do Libošovic a na terén si přijít až odbočením tam doprava, tentokráte po červené. Ta vás Prokopským údolím, za dešťů občas blátivým, dovede až ke Kosti. Pokud by skutečně blátivo bylo, kolem libošovické vlakové zastávky vede ke hradu ještě žlutá TZ, ta bývá suchá, případně ještě o něco dále již přímá silnice.
Kost je nejvzdálenějším bodem na trase, první úsek cesty zpět je nejlépe jet po silnici do prudkého, ale naštěstí krátkého kopce. Až u bývalé Semtínské lípy se odbočuje doleva, široká polní cesta vás zakrátko dovede na již zmíněnou žlutou TZ spojující Kost s Libošovicemi vpravo, kam také pokračujete – buď po této žluté nebo CT 4010. Ve vsi se směrem doprava napojíte na červenou TZ. Ta vede po silnici kousek za odbočkou na Pleskoty, kudy jste prve přijeli, ale pak uhýbá doleva na širokou polní cestu. Jeďte po ní, postupně vás svede do lesního údolí a vyvede nakonec na silnici v Podlažanech. Ceduli s tímto místním názvem ale nečekejte, po této silnici se jen dejte doprava a kolem Věžického rybníka a pak Čertoryje počnete stoupat do nejvýraznějšího kopce na cestě, přes Krčkovice až nakonec na křižovatku jen kilometr od Hrubé Skály. Zde již cestu znáte, cíl máte vpravo.

Zajímavosti na trase:
Hrad Kost
Krásný a dobře zachovalý hrad na pískovcové skále je jednou z velmi cenných památek v kraji. Pochází ze 14. století, kdy jej nechal vybudovat Beneš z Vartenberka. V 16. a 17. století se dočkal renesančních stavebních úprav, ale o necelá tři staletí byl v duchu tehdejší módy opět regotizován.
V jeho interiérech můžete spatřit mj. obrazová galerie rodu Kinských, kterým Kost dodnes patří. Hrad je také znám svým příběhem o přelstění husitského vojska v době válek předstíráním hostin a tím zbytečného obléhání, typická a známá je též jeho nezvyklá poloha v údolí namísto na kopci.

Kontakty:
Hrad Kost
Tel: +420 493 571 144, 493 571 177, 721 756 041
objednavky-kost@kinsky-dal-borgo.cz, www.hrad-kost.cz

Užitečné informace o Hrubé Skále ale i jejím okolí naleznete na www.hrubaskala.craj.cz.

Doprava:
Do Hrubé Skály (obce) se dostanete buď vlakem do stejnojmenné zastávky, nebo autem odbočením ze silničního tahu E442/35 rovněž kolem nádraží. V obci lze parkovat zdarma, nahoře u zámku placeně a v hlavní letní sezoně nebývá místo.

Tip:
Cestou zpět pojedete kolem restaurace a lanového centra Čertoryje, které zejména pro děti jistě bude vítaným zpestřením výletu.