Od Jičína k Turnovu

Náročnost: 2/4
Vhodný typ kola: Cestovní, trekingové
Celkové převýšení na trase: 670 m
Možnosti občerstvení: Jičín, Prachov, Pařezská Lhota, Hrdoňovice - žst., Hrdoňovice, Újezd pod Troskami, Troskovice, Želejov, Hrubá Skála - zámek, Arboretum Bukovina, Valdštejn, Pelešany, Turnov

Jičín, Holínské předměstí, Holín, Prachov, Pařezská Lhota, Hrdoňovice - žst., Hrdoňovice, Újezd pod Troskami, Troskovice, Želejov, Hrubá Skála - zámek, Arboretum Bukovina, Valdštejn, Pelešany, Turnov

Popis trasy:
Cesta od Jičína k Turnovu povede po vedlejších silnicích, místy zpevněných polních nebo lesních cestách, ale vždy dobře sjízdných. Po velkou většinu trasy vás povede cyklosturistické značení.

V první části cesty se jede přes Jičín, od nádraží je nejlépe jet přes Husovu třídu, kde je pěší zóna a cyklisté na ni smějí. Od náměstí se pak budete držet červené TZ, která vás vyvede na Holínské předměstí a pak společně s CT 14 nasměruje na Holín a Prachov.
Od Prachova již přes lesy pokračujete po CT 14 zvlněnou krajinou přes Pařezskou Lhotu, kde zůstanete rovně na silnici, CT se odpojí. Asi po 500 m za vsí přijde odbočení doprava po žluté TZ kolem vlakové zastávky Hrdoňovice, do stejnojmenné vsi tak přijedete zkratkou přes les. Odsud pokračujete dále po hlavní na Újezd pod Troskami, cyklistické značení bude až od Újezda. Podle něj se budete ve vsi držet stále vlevo, kolem kostela vás již bude provázet CT 4078 směrem k Troskám, které máte přímo před sebou. Vaše trasa hrad na strmém kopci míjí, případná odbočka k němu je nejlépe z Trokovic po několika souběžných TZ. CT 4078 vás provede Troskovicemi, na jejich konci po ní odbočíte doleva a značena je již souběžně i CT 4010. Právě po ní přijde, necelý kilometr za Troskovicemi, v pravé zatáčce odbočka doleva na užší asfaltku, po které sjedete kolem Želejova až k okraji Věžického rybníka. Ten máte vlevo, ale pojedete nejprve doprava a pak doleva (na rozc. Věžické údolí), již podle značení CT 4015. Lépe je značena souběžná červená TZ, jede se jen rovně lesem až ke hřbitovu a pak zámku v Hrubé Skále, to již opět po CT 4078.
Od Hrubé Skály postupně přijdou lehčí terénní úseky. Držte se stále souběžného značení CT 4078 a červené TZ, jež vás povedou nejprve sjezdem k bukovinskému arboretu a pak již na hřeben vedoucí k Valdštejnu. Až ke hradu pojedete jen rovně, teprve u něj vás CT nasměruje doprava do postupných klesání již k Pelešanům a pak Turnovu. Stačí jet jen po ní, dovede vás k vlakové zastávce Turnov - město, kde končí, ale do centra již snadno cestu naleznete.

Zajímavosti na trase:
CHKO Český ráj
Na území Českého ráje byla roku 1955 vyhlášena první chráněná krajinná oblast u nás o rozloze 95 čtverečních kilometrů. Název „Český ráj“ pochází pravděpodobně od lázeňských hostů, kteří v 19. století navštěvovali lázně Sedmihorky.
Hlavním důvodem vyhlášení CHKO byla unikátní pískovcová skalní města, k zajímavým prvkům skalních měst patří jeskyně, pseudozávrty, skalní brány a okna. Další geologickou zajímavostí jsou vyvřeliny, které tvoří dominanty kraje (Kozákov, Trosky, Mužský).
Český ráj nabízí kromě přírodních zajímavostí i mnoho architektonických památek. Jdou jimi především hrad Trosky, nebo unikátní skalní hrady. Ty byly z části vytesány do pískovce, jak můžeme vidět například v Drábských světničkách, Rotštejně, Pařezu i jinde. Skalní města jsou přímo magnetem horolezců.

Kontakty:

Tel.: +420 481 366 255-6
info@turnov.cz, www.turnov.cz

Doprava:
Cestu je nejlépe začít vlakem z Turnova do Jičína, jezdívá obvykle každou hodinu a přímo.

Tip:
Obě města, Turnov i Jičín, mají velmi bohaté kulturní dění. Pro zpestření výletu proto doporučujeme, zejména, pokud jedete s dětmi, prohlédnout si kulturní přehledy nebo zavolat do infocenter.