Lanovkou na Pancíř

Návštěva jednoho z nejvyšších vrcholů Šumavy s pěší cestou zpět

Pro:
Dospělí, malé i větší děti

Trasa:
Železná Ruda (centrum), Špičák – dolní stanice lanovky, Hofmanky (přestupní stanice lanovky), Pancíř, Pod Švýcárnou, Hofmanky, Ž. Ruda – odbočka k Belvederu, křížová cesta, Železná Ruda

Délka trasy: 6 km
Čas: 4 - 6 h
Start a cíl: Železná Ruda - centrum
Možnosti občerstvení: Železná Ruda, Špičák, Hofmanky, Pancíř

Charakteristika:
Výlet s kombinací pěší túry a výjezdu lanovkou nahoru na Pancíř s návratem pěšky zpět.

Úvodní 2,5 km dlouhý úsek z centra Železné Rudy k dolní stanici lanovky na Pancíř můžete buď dojít pěšky, nebo se svézt dvě stanice vlakem nebo tři zastávky autobusem (viz Doprava). Pokud půjdete pěšky, od stanice Železná Ruda - město se dá jít asi 1,5 km po zelené turistické značce a dále již rovně po hlavní silnici – zelená lanovku obchází a vede obloukem delší cestou až nad ni.
Vlaková stanice na Špičáku se nachází témeř proti stanici lanovky jen přes silnici, trefíte snadno. Pojedete až nahoru na Pancíř, lanovka má v polovině přestupní stanici. Na vrcholu Pancíře můžete vystoupit na malou rozhlednu nad restaurací, využít docela dobrou možnost občerstvení po cestě a pak se vydat na pěší cestu dolů.
První část z vrcholu Pancíře 1,5 km až na rozcestí Pod Švýcárnou se jde po asfaltu, po červené turistické značce. Na rozcestí odbočíte doleva po zelené, která vás asi po 600 m dovede opět z kopce k hotelu na Hofmankách, kudy již také vede modrá pěší značka. Po ní budete pokračovat dále namísto zelené, jde se již po lesní cestě a stále z kopce. Souběžně je značena i naučná stezka Železnorudsko, tak půjdete necelé 3 km až na odbočku k Belvederu, kde je vrchol zdejší křížové cesty. Jí tedy sejdete dolů až do města, tento poslední úsek se jde již po užší pěšině a stále je značena modrá.

Zajímavosti po cestě:
Lanová dráha na Pancíř
Na vrcholek hory Pancíř vede sedačková lanová dráha, která má nástupní stanici nedaleko parkoviště na Špičáku a končí ve stanici Pancíř. Je rozdělena na dva úseky. První začíná v již zmíněné stanici Špičák, kde je umístěna i hlavní pokladna, a má délku 1453 metrů. Pohon pro oba úseky je umístěn v přestupní stanici Hofmanky. Druhý úsek měří 1285 metrů. Celková délka lanové dráhy je tedy 2740 metrů, s převýšením 354 metrů.

Hora Pancíř
Asi 6 kilometrů od Železné Rudy se severovýchodním směrem tyčí hora Pancíř s nadmořskou výškou 1214 metrů. Je jedním ze tří vrcholů šumavské hřebenové trasy Prenet, Můstek, Pancíř. Hora tvoří evropský vodní předěl a pramennou oblast tří řek: Úhlavy a Křemelné, které patří k úmoří Severního moře, a Řezné, jejíž vodu odvádí Dunaj do Černého moře. Na vrcholku hory je rozhledna, z níž jsou působivé výhledy na Jezerní horu s kary Černého a Čertova jezera, do Klatovské kotliny a jihovýchodně na Boubín s Bobíkem. Pro výstup na Pancíř je možné použít buď lanové dráhy, nebo dvě pěší trasy. Po modré značce ze Železné Rudy nebo od parkoviště ze sedla Špičáku po červené značce, která pokračuje jako hřebenovka na vrcholy Můstu a Prenetu.

Kontakty:

Tel.: (+420) 602 258 589
info@autocamp-zeleznaruda.cz, www.autocamp-zeleznaruda.cz

Doprava:
Vlaky z centra nebo stanice Železná Ruda - město na Špičák jezdí přibližně každou hodinu. Autobusy jezdí buď ze stanice Železná Ruda a staví také na vlakovém nádraží (Železná Ruda – město).
Do Železné Rudy se dostanete přímým vlakem z Prahy, existuje i množství spojů (vlak i bus) z Klatov nebo Plzně.

Tip:
Čertovo jezero
Hezkým doplňkovým tipem na výlet je návštěva blízkého Čertova jezera, které spolu s nedalekým Černým patří mezi nejznámější pojmy na Šumavě. Vede k němu žlutá turistická značka od rozcestí asi kilometr po silnici nad dolní stanicí lanovky ve Špičáku, lesem se pak jde 2 km s návratem po téže cestě zpět. Alternativně odsud můžete dojít až do Ž. Rudy po červené a pak po modré (5,5 km).