Labyrintem Adršpašských skal

Pěší výlet napříč rozlehlým skalním městem

Pro:
Dospělí, malí i větší děti, pes

Trasa:
Teplice nad Metují – Skály – žst., Střmenské podhradí, Vlčí rokle – rozcestí, Vlčí rokle – u jezírka, jezírko, velký vodopád, Adršpach – žst., vlakem do Teplice nad Metují – Skály – žst.

Délka trasy: 6 km
Čas: 3 -5 h
Start a cíl: Teplice nad Metují – Skály – žst.
Možnosti občerstvení: Teplice nad Metují, Adršpach

Charakteristika:
Netradiční pojetí návštěvy Adršpašských skal, během cesty projdete téměř celé skalní město i v jeho méně známých a frekventovaných částech. Trasa je jednosměrná, návrat zpět přímým vlakem.

Od vlakové zastávky Teplice nad Metují – skály se se vydejte nejprve po žluté a modré značce k blízkému rozcestí Střmenské podhradí. Na něm se dejte doprava po modré značce. Půjdete po ní asi 500 m a dojdete na další bezejmenné rozcestí, kde odbočíte naopak doprava po žluté značce. Ta vede dále napříč Teplickými skalami, prochází mezi masívy zvanými Teplická ozvěna a Vlčí roklí. Jde se téměř po rovině, dojdete ke Stříbrnému prameni a pak cesta pokračuje podél Stříbrného potoka až na rozcestí Vlčí rokle – rozcestí. Zde pokračujete dále po žluté, zprava vede opět modrá, která opisuje okruh Teplických skal.
Vlčí roklí pokračujete dále stále po žluté značce, po necelých 2 km od rozcestí dojdete na další již nedaleko od jezírka. To je patrně nejznámější částí celých skal, projdete okolo něj a sejdete dolů. Od jezírka je to jen kousek k velkému vodopádu, kde žlutá značka končí a dále pokračujete po zelené. Ta je zde vedena okružně, rozcestí u vodopádu je jejím nejzazším bodem (z pohledu od hlavního vchodu v Adršpachu). Je tedy jedno, zda se dále vydáte směrem doprava nebo doleva, cesta je zhruba podobně dlouhá i zajímavá. V obou případech vyjdete u hlavního vchodu u rybníčku, Doporučujeme jít vlevo, uvidíte Malý i Velký vodopád, Milence a Velké panorama.

Zajímavosti po cestě:
Pověsti Adršpašsko-teplických skal
Skalní labyrinty Adršpašsko-teplických skal byly odedávna spojeny s bezpočtem tajemných příběhů o loupežnících, čarodějích, lesních vílách a kouzlech. Zdejší historie tak dostává podobu poněkud jinou, než s jakou se setkáváte jinde, je zčásti jakoby zahalena a tvoří ji i mýty a pověsti.
I dnes lidé nazývají teplické i adršpašské skalní labyrinty skalními městy. Přirozeně to má důvod v podobnosti, jakou mají tyto výtvory přírody po miliony let k našim stavbám, ale svůj díl má jistě i stará pověst. Ta vypráví, že na místě obou dnešních skalních měst prý skutečně kdysi dávno stála dvě skutečná města chráníní naši hranici v hlubokých lesích. Čas od času se ale mezi zdejším lidem našel zrádce, který se nechal uplatit a nepřátele do země vpustil. Ti pak naši vlast ničili a plenili, drancovali a kradli. Mocný čaroděj se jednoho dne rozhněval na proradné strážce a města proklel, proměnil je ve skály.

Podobně se legendy váží k řece Metuji, která zdejším krajem protéká. Jedna z nich popisuje, jak Metuje přišla ke svému jménu. Stalo se tak za časů, kdy se v kraji usadili benediktinští mniši. Ti se jednoho dne vydali podél ní proti proudu skrz hluboké lesy. Chtěli najít pramen tohoto tajemného toku, prodírali se lesem, až uprostřed skal pramen skutečně našli. Chtěli jej pojmenovat, ale nemohli přijít na žádné vhodné jméno pro tak zvláštní místo i řeku. Rozhodli se vrátit zpátky, že jméno vymyslí později. Po cestě zpět do kláštera si na chvíli odpočinuli a jen několik z nich se vydalo hledat něco k jídlu. Najednou spatřili velký včelí roj a zaradovali se, neboť med byl vítanou pochoutkou posilující na dlouhé cestě. Ten z nich, který viděl lesní včely jako první, radostně zavolal na ostatní: „Med tu je!" Volání se neslo skalami až k odpočívajícím druhům a ti slyšeli „Metuje!“. Tak Metuje dostala svoje jméno, které jí již zůstalo po věky.

Kontakty:

Tel.: (+420) 604 989 353
camp.kamenec@seznam.cz, http://camp.adrspach-ubytovani.cz
Doprava:
Vlaky zpět z Adršpachu do Teplic nad Metují jezdí zhruba každé 2 hodiny, jede se jen 5 minut, jednu zastávku. Do Teplic se dostanete z Náchoda, Hronova, Police nad Metují.
Vlastním autem lze v Teplicích parkovat dobře, v Adršpachu v sezóně jen draze placeně a obtížně.

Tip:
Doporučujeme výlet absolvovat mimo hlavní letní sezonu, například v červnu nebo v září. Skály přitahují velmi mnoho návštěvníků a zejména část u jezírka je téměř neprůchodná.