Krajem vína od Kyjova ke Bzenci - Kyjov

Krajem vína od Kyjova ke Bzenci
Na kolech pro malé i velké kolem vinných sklepů

Pro:
Dospělí, malé i velké děti, kolo, přívěs za kolo

Kyjov ž.s., Skoronice, (Milotice, Vacenovice), Vracov, Bzenec, (vlakem zpět)

Délka trasy: 24 km
Čas: 2 - 5 h
Start a cíl: Kyjov, žst.

Charakteristika:
Kyjov, Vlkoš, (Milotice, Vacenovice), Vracov, Bzenec
Charakteristika: jednosměrně vedený výlet po vinařských cyklostezkách Kyjovska a Bzenecka. Po cestě budete míjet vinné sklepy, kde můžete ochutnat výsledky práce slunce, úrodné půdy a především zdejších vinařů.

Popis trasy:
Z východního cípu Masarykova náměstí v Kyjově se můžete napojit na cyklotrasu č. 412, označenou také příznačně jako Vinná. Od vlakového nádraží se na ni snadno dostanete Nádraží ulicí a hned na první křižovatce, na třídě Komenského, doprava. Tak již jedete po cyklotrase směrem k náměstí, na kterém se dáte doleva k městskému úřadu, a stále se držíte značení cyklotrasy, které je však aktuálně horší – ulicí Mezi Mlaty tedy dojedete na Havlíčkovu k čerpací stanici, dáte se na ní doprava a pak se již jede asi kilometr jen rovně.
Vinná cyklotrasa vás vyvede na okraj Kyjova, po zmíněném kilometru od benzínové pumpy ještě před přejezdem přijde odbočka doleva. Značení se nezmění, trasa č. 412 vás tedy povede dále mezi vinicemi až do Skoronic. Zde na křižovatce ve tvaru „T“ máte na výběr ze dvou možností – doleva jen kratší cestou s vynecháním zámku v Miloticích, nebo doprava pojedete asi o kilometr dále a navštívíte jej. Varianta vlevo vede asi kilometr rovně po neznačené silnici až do Vlkoše, kde odbočíte doprava opět po Vinné cyklotrase. Dáte-li se vpravo, po 2 km dojedete do Milotic, zámek hned na okraji nelze minout. Dále se držte cyklotrasy označené pouze jako Vinná, která vede kolem kostela rovně a asi 300 m za ním odbočí doleva. V sousedních Vacenovicích pojedete opět vlevo, silnice zde není cyklisticky značena, jen dočasně spatříte modrou turistickou značku na konci vsi odbočující pak doleva na cestu. Vy však zůstanete na asfaltu a pokračujete do Vracova vzdáleného nyní asi 3,5 km. Zde se obě varianty cesty spojí a po Vinné cyklotrase pojedete doprava po hlavní rovně až téměř na konec vsi, kde Vinná vede rovně, kdežto vy pojedete stále po hlavní mírně doprava. Ulice již nese název Bzenecká a povede vás tedy nejkratší cestou ke Bzenci. Zbývají vám do něj poslední 3 km, k vlakovému nádraží vás z centra dovede zelená turistická značka. Přímé vlaky do Kyjova jezdí po hodině nebo i častěji.

Zajímavosti na trase:
Bzenec
10 km od slavné Strážnice se mezi Kyjovem a Veselím nad Moravou, v samém srdci Slovácka, nachází město Bzenec. Jeho okolí je díky prvotřídním podmínkám vyhlášenou vinařskou oblastí. Produkci bzeneckých vinařů reprezentuje především slavný ryzlink rýnský, stejně jako Zlatý hrozen či červené burgundské. Místní vína jsou tradičně označována stoletou ochrannou známkou Bzenecká lipka. Každoročně se v půli srpna do  Bzence sjíždějí návštěvníci  z široka daleka na vyhlášenou Bzeneckou pouť, která se koná  tradičně u příležitosti svátku Panny Marie. Neméně známou slavností je Bzenecké vinobraní. Pořádá se v polovině září a je spojeno s jarmarkem řemeslných výrobků, výstavami, koncerty, pouťovými atrakcemi i taneční veselicí.

Kyjov
Třináctitisícový Kyjov je dnes centrem sklářství, jeho okolí pak zase ovocnářství a zelinářství. Chloubou regionu je však od nepaměti především vinařství. Mezi místními značkami, proslulými  svou nenapodobitelnou chutí, vůní a jiskrností, vynikají zejména bílá vína. Ke Kyjovu však patří také kultura. Město je srdcem folklorního regionu Dolňácka. Tradice lidové slovesnosti, písní a muzikantství se zde dochovaly takřka v původním stavu. Folkloru je proto zasvěcena největší slavnost regionu, Slovácký rok, který se pořádá pravidelně ve čtyřletém cyklu již od roku 1921. Kyjov však žije i  vážnou hudbou. ¨V červnu se  město stává dějištěm Mezinárodního hudebního festivalu třinácti moravských měst zvaného CONCENTUS MORAVIAE. Přehlídka patří mezi nejvýznamnější akce tohoto druhu v Evropě.

Ubytování:
Nejbližší tábořiště se nachází ve Strážnici:
Autokempink Strážnice
Bzenecká 1533, Strážnice
Tel.: +420 518 332 037
info@camp-straznice.cz, www.camp-straznice.cz
V Kyjově a případně i ve Bzenci se lze ubytovat v několika hotelech i soukromých apartmánech.

Kontakty:

Tel.: +420 518 697 409, +420 602 155 679
info@kyjovsko.cz, www.ickyjov.cz

Doprava:
Do Kyjova i Bzence existuje poměrně hodně vlakových spojení, parkovat vlastním autem lze všude bez problémů.

Tip:
Bzenecké víno
Vyhlášená vína bzeneckého kraje můžete ochutnat nejen ve sklípcích po cestě, ale také přímo ve Bzenci v Moravských vinařských závodech.
Kontakt:
Moravské vinařské závody Bzenec, Zámecká 1508, Bzenec, tel.: +420 518 384 123, +420 518 322 843.