Z Kopřivnice na Štramberk

Pro:
Dospělí, rodiny s menšími dětmi

Kopřivnice, žst., Váňův kámen, Bílá hora, Štramberk-pod Bílou h., Štramberská Trúba, Muzeum Z. Buriana, Kamenárka, (Národní sad, jeskyně Šipka), Štramberk,žst.

Délka trasy: 6,5 km
Čas: 2-4 h
Start a cíl: Kopřivnice, žst., Štramberk,žst.

Charakteristika:
Krátká pěší trasa z Kopřivnice do Štramberka, která nabízí řadu možných tematických zastávek v muzeích, rozhlednách a dalších zajímavých místech. Část trasy vede terénem, proto se hodí kvalitní obuv. Trasa nabízí prodloužení o návštěvu jeskyně Šipka.

Popis trasy:
Z železniční stanice Kopřivnice jděte nejprve doprava po ulici Hanse Ledvinky, ze které po 200 m odbočte doprava na ulici Štefánikova. Z ní po 300 m odbočte doleva na pěší zónu, na jejímž konci se na pravé stráně nachází Technické muzeum Tatra, které můžete podle vlastního uvážení navštívit. Od muzea se vraťte zpět na ulici Štefánikova, kde zabočte doprava, jděte stále rovně a držte se modré značky. Ta vás dovede na okraj Kopřivnice, kde můžete navštívit muzeum Fojtství. Od muzea cesta pokračuje stále po modré značce, nejprve asi 400 m po silnici, ze které odbočte doprava a začněte stoupat. Značka vás provede kolem Váňova kamene k vrcholu Bílá hora. Pokud chcete navštívit stejnojmennou rozhlednu, odbočte v závěru stoupání z modré značky doleva a po 300 m dojdete k výrazné stavbě.
Trasa z nejvyššího bodu výletu pokračuje zpět k modré značce, po které dojdete až do Štramberku. Na okraji města jděte stále rovně až k další rozhledně výletu, Štramberské Trúbě. Po její prohlídce se držte stále modré značky, která vás dovede dolů na náměstí, kde se nabízí několik množností občerstvení. Z náměstí jděte doleva, směrem za kostel, mírně do kopce. Odbočte doprava na ulici Kopec a pokračujte rovně po ulici Bělohorská, která bude poměrně prudce stoupat. Cesta se změní na úzkou cestičku, která vás po několika stech metrech dovede přímo nad arboretum Kamenárka. Po jeho prohlídce jděte od parkoviště stále z kopce po asfaltové cestě (ulice Hraničky), která se po 300 m napojí na ulici Nádražní, kde se také připojí červená turistická značka. Ta vás dovede do cíle výletu, do železniční stanice Štramberk. Od arboreta Kamenárka je možné si trasu prodloužit o návštěvu jeskyně Šipka. Od parkoviště jděte po asfaltové silnici z kopce a po 100 m zabočte doprava na ulici Hraničky. Ta se změní na ulici Záuličí, ze které po 300 m zabočte doleva a dojdete na okraj Národního sadu. Od rozcestníku jděte mírně doprava a držte se červené značky, po které dojdete až k jeskyni Šipka. Od ní jděte po stejné cestě zpět a držte se stále červené znaky, po které dojdete až do železniční stanice Štramberk.

Zajímavosti po cestě
Rozhledna Bílá Hora
Rozhledna na Bílé hoře byla postavena v roce 1999 jako moderní architekronická konstrukce, která využívá strukturu DNA jako symbolu spirály života. Věž dosahuje výšky 43 m a je navržena tak, aby při rychlosti větru přes 170 km/h neměl vrchol větší odchylku od osy než 27 cm. Z vyhlídkové plošiny je rozhled za dobré viditelnosti až do Ostravy a do Beskyd.

Muzeum Fojtství
Na okraji Kopřivnice se nachází Muzeum Fojtství, které je velmi úzce spjato s historií automobilky Tatra Kopřivnice. V části muzea instalována stálá expozice věnovaná zakladateli kopřivnické kočárovky Ignáci Schustalovi. V dalších částech expozice se kromě šesti vystavených kočárů nachází archeologické nálezy z okolí.

Štramberská Trúba
Dominantou Štramberku, pozorovatelnou již z velké dálky je rozhledna Štramberská Trúba. Na místě dnešní věže dříve stával hrad založený ve 14. století, který postupně ztrácel na významu a na konci 18. století se začal rozpadat a pustnout. Velká část byla rozebrána místním obyvatelstvem jako stavební kámen. První rekonstrukce byly uskutečněny na přelomu 19. a 20. století. Z hradu se zachovaly části hradebních zdí a věž Trúba, upravená v roce 1903 na rozhlednu. Z ní je dnes nádherný výhled do okolí. Je otevřená celoročně, od října do března pouze o víkendech. Informace o přesné otevírací době je možné nalézt na webových stránkách města Štramberk http://www.stramberk.cz.
Jeskyně Šipka
V areálu Národního sadu se ve východní části vrcholu Kotouč (495 m n. m.) nachází Národní přírodní památka Šipka. Ve stejnojmenné jeskyni byly v roce 1880 nalezeny zbytky sídliště a kosterní pozůstatky člověka neandrtálského z doby asi 40 000 př. n. l. Jeskyně je veřejnosti přístupná. Nedaleko se také nachází zasypaná jeskyně Čertova díra.

Technické muzeum Tatra
Od roku 1997 funguje v Kopřivnici technické muzeum zaměřené na automobilku Tatra. V muzeu je vystaveno téměř 100 osobních, sportovních a nákladních automobilů, včetně slavného prvního kopřivnického automobilu Präsident. Součástí expozice je několik zajímavých audiovizuálních panelů, které přináší řadu informací o téměř 150 let dlouhé historii automobilky. V budově muzea je provozována také expozice Emila Zátopka, kopřivnického rodáka.

Kamenárka
Ve východní části Štramberka se v oblasti starého vápencového lomu nachází přírodní památka Kamenárka. Přírodní památkou byla lokalita vyhlášena v roce 2001. V současnosti se zde nachází volně přístupné arboretum, které je častým cílem vycházek turistů. Botanická zahrada a stěny lomu slouží současně jako populární cvičné lezecké skály.

Ubytování:
V Kopřivnici i Štramberku najdete dostatek ubytovacích možností. Bližší informace o nich získáte například v informačních centrech
města.

Doprava:
Do výchozího místa výletu (Kopřivnice) a z cílového místa (Štramberku) je dobré železniční spojení ze Studénky. Kopřivnice nabízí mnoho možností i neplaceného parkování, Štramberk převážně placeného.

Kontakty
Rozhledna Bílá hora
Tel.: +420 595 179 111

Otevírací doba: květen – říjen: od úterý do neděle od 9:00 do 18:00

Muzeum Fojtství
Kopřivnice, Záhumenní 1
Tel.: +240 556 812 610
http://www.tatramuseum.cz, archiv@tatramuseum.cz
Otevírací doba: úterý-neděle (1. 5. – 30.9. od 9:00 do 17:00 hod, 1. 10. – 30. 4. od 9:00 do 16:00)

Technické muzeum Tatra
Kopřivnice, Záhumenní 369
Tel.: +420 556 871 106
http://www.tatramuseum.cz, info@tatramuseum.cz

Tip
Štramberské uši
Štramberské uši, které jsou již dnes ochrannou známkou občanů Štramberka jsou typických symbolem této obce. Málokdo ví, že jejich název vznikl jako vzpomínka na tatarské dobývání Štramberka, Tataři podle pověsti usekávali uši pobitým křesťanům. Příležitostí k ochutnání je ve Štramberku a okolí více než dost.