Na Radhošť na kole

Pro:
Dospělí, menší děti, kolo

Camping Rožnov, Pod chatou Mír, Černá hora, Radhošť, Radhošť – hřeben.
Dále podle varianty:
Terénní – Na Kamenném, Dolní Bečva, Camping Rožnov
Po asfaltu – Po cyklotrase č. 46 na rozc. Pod chatou Mír a dále po stejné trase jako v opačném směru

Délka trasy: 18 km
Čas: 3 h
Start a cíl: Camping Rožnov

Charakteristika:
Radhošť odnepaměti přitahoval množství poutníků, turistů a v posledních letech i cyklistů. Cesta z Rožnova je fyzicky náročné, ale ne terénně a lze tak s dobrou kondicí jet s dětskou sedačkou a menšími dětmi.

Popis trasy:
Výhodným výchozím místem jsou tábořiště na konci Rožnova, právě na tom směrem k Radhošti, tedy Radhošťské ulici. Zde se také nachází turistický rozcestník Camping Rožnov, kudy prochází červená turistická značka a cyklotrasa č. 46, navíc místní modrá. Až na rozcestí Pod chatou Mír pojedete stále po cyklotrase, tedy z velké většiny po asfaltu. Červená volí příliš strmou zkratku, po této značce pojedete až od zmíněného rozcestí.
Červená turistická značka stopá zleva po úbočí Černé hory až na stejnojmenné rozcestí ležícího v náznaku sedla mezi Černou horou a Velkou Polanou před vámi. Právě na ni nyní pojedete přímo kolmo do svahu po hřbetu Polany, který pak dále pokračuje až k Radhošti. Na Polaně již máte velkou většinu převýšení za sebou, na Radhošť se dále pokračuje stále po červené vedoucí po široké cestě, v posledním úseku po kraji sjezdovky.
Na vrcholu Radhoště, tedy po osmikilometrovém, se ocitnete v nejvyšším bodu trasy a jistě budete rádi za skutečnost, že vás již žádná stoupání nečekají. Doporučujeme zde využít prakticky jedinou možnost občerstvení po cestě a pak pokračovat dále po cyklotrase po radhošťském hřebeni již mírně z kopce asi kilometr. Na rozcestí se dáte doprava po zelené turistické značce, po níž pojedete dolů asi kilometr a na bezejmenném rozcestí s těžařskou asfaltkou poté máte dvě možnosti návratu zpět do Rožnova. Jsou obě přibližně stejně dlouhé i snadné. Pokud byste rádi jeli jen po asfaltu, dejte se ostře doprava po této asfaltce, je na ní značena také cyklotrasa č. 46. jede se po většinu z kopce, jen místy je klesání přerušeno jízdou po vrstevnici. Vyjedete na rozcestí Pod chatou Mír, kde to již znáte.
Lehce terénní varianta vede dále po zelené turistické značce přes rozcestí Na Kamenném stále dolů až do Dolní Bečvy, kde nakonec vyjedete na hlavní silnici. Do Rožnova lze jet i dále po zelené, ale snazší možnost, kterou doporučujeme v případě nižšího silničního provozu, je prostě jet po této hlavní doprava. Dovede vás po 3 km ke kempům na okraji Rožnova.

Zajímavosti po cestě
Pověst o vzniku Pusteven
Před dávnými lety žil ve Frenštátě velmi zbožný tkadlec, který měl dva syny. Jeho největším snem byla pouť do Říma. Protože neměl dostatek peněz, vysněnou cestu neustále oddaloval, až nakonec zestárnul a na splnění jeho snu mu nezůstaly síly. Dalším jeho přáním bylo nechat jednoho ze synů vystudovat. Během synových studií však tkadlec onemocněl a zemřel. Jeho touha po splněném přání jej však ani po smrti nenechala v klidu a on již jako duch mnohokrát dům navštěvoval. V té době zůstal ve stavení jen jeden syn, který zde hospodařil, kdežto bratr byl na vojně. Mladý hospodář často vídával přízrak svého otce v domě. Jednoho dne se u vrat objevil žebrák a poradil mu, jak rodině i otci pomoci. Napříště, když syn uviděl ducha svého otce, došel k němu a zeptal se, co jej tíží. Přízrak se svěřil o svém trápení z neuskutečněného slibu. Po návratu mladšího syna z vojny se oba bratři radili, co dál. Studium ani cesta do Říma již nebyla možná. Mladší z bratrů se rozhodl pro osobní oběť. Na vrcholu Radhoště si postavil poustevnu a vedle kapličku. Zde se pak pravidelně modlil za vysvobození otcovy duše. Od té doby se přízrak ve stavení již více neobjevil. Z mladšího bratra se stal skutečný poustevník, živil se jen kořínky a dary, které mu místní občas přinesli. Takto žil obětavý syn na Radhošti až do své smrti.

Ubytování
V Rožnově jsou hned dva kempy proti sobě nedaleko Muzea v přírodě, několik hotelů v centru města nebo poblíž něj a také přímo na vrcholu Radhoště nebo na Pustevnách.

Camping Rožnov

kempsport-tjroznov@wo.cz
49°27'51.038"N, 18°9'46.684"E

Doprava
Do Rožnova vede přímá slepá trať z Valašského Meziříčí, vlaky jezdí zhruba každou hodinu a autobusová spojení jsou neméně častá. Vlastním autem můžete parkovat poblíž kempů, (Radhošťská ulice, okolo GPS souřadnic 49°27'38.04"N, 18°9'19.809"E).

Kontakty
Městské informační centrum Rožnov pod Radhoštěm
Palackého 484
Tel.: +420 571 655 196, +420 571 619 444
namaste@mymail.cz, www.roznov.cz

Tip
Víte, co to je Valašské království? Znáte vy a vaše děti jeho krále? Pokud snad ne, v Rožnově neni nic snazšího, než zajít alespoň do jeho Informačního centra na Palackého 484, zavolat tel. 571 655 196 nebo navštívit stránky www.valasske-kralovstvi.cz.