Jičín velký okruh

Velký vycházkový okruh kolem Jičína začíná u 52 vysoké Valdické brány z let 1568-70, z jejího ochozu je jedinečný rozhled do okolí. Od brány se vydejte po žluté značce kolem kostela sv. Jakuba Většího, který je torzem zamýšlené biskupské katedrály budované Albrechtem z Valdštejna v letech 1627-34. Projdete kolem rozlehlého barokního Valdštejnského zámku, ve kterém je dnes umístěno Regioánlní muzeum a galerie, Galerie Rumcajsův svět Radka Pilaře a Městské informační centrum. V zámku probíhala v červnu 1813 jednání mezi rakouským císařem Františkem I. a zástupci Pruska a Ruska, která vyústila v uzavření Svaté aliance namířené proti Napoleonovi před jeho drtivou porážkou u Lipska. Pokračujte po jižní straně Valdštejnova náměstí lemovaným nádhernými renesančními a barokními bývalými měšťanskými domy s podloubím. Zde se nachází barokní Mariánský sloup z roku 1702, korunovační empírová studna z roku 1836 a kašna se sochou Amfitrité od sochaře Suchardy z roku 1837. Sledujte žlutou značku a Chelčického ulicí se dostanete na náměstí Svobody, kterému dominuje kostel sv. Ignáce a jezuitská kolej. Původní městský kostel z 15. století byl renesančně přestavěn v letech 1589-1614 a r. 1622 byl předán jezuitům, kteří ho roku 1627 zasvětili Ignáci z Loyoly. Sejděte na křižovatku a pokračujte Ruskou ulicí přes most přes řeku Cidlinu až ke hřbitovnímu kostelu Panny Marie de Sale. Tato raně barokní stavba, její věž pochází z roku 1718, byla budována v letech 1629 až 1668.  Dále trasa míří k jihu území do okolí města, které je nazýváno Mariánskou zahradou, proto pokračujte po žluté značce západní stranou Lidického náměstí a Poděbradovou ulicí po chodníku do Čejkovic. Opatrně přejděte silnici I. tř. Jičín – Poděbrady a stále po žluté značce dojdete po úzké asfaltce do Šlikovy Vsi. Přejděte rovně křižovatku a stoupejte po místní komunikaci na vrchol hřbetu (vlevo od vrchu Veliš). Zde se otevře SV směrem nádherný výhled na město Jičín se svými okolními vrchy, na Krkonošské podhůří i na panorama Krkonoš včetně Sněžky. Informační panel Vás upozorní na Smírčí kříž, který byl vztyčen 14. 9. 1999 na paměť dvou obětí náboženské nesnášenlivosti – jezuitského misionáře Matěje Burnatia zabitého r. 1629 v Libuni a evangelíka Tomáše Svobody sťatého r. 1728 v Kopidlně. Kříž se nachází asi 400 m vlevo uprostřed pole. Je možné k němu dojít po nezasetém pruhu. Z vrcholu hřbetu sejděte jižním směrem po žluté značce do obce Veliš. Na silnici se dáte vpravo. Na návsi najdete dominantní barokní kostel sv. Václava postavený v letech 1747 – 52 podle plánů Anselma Luraga. Vede k němu rampa zdobená sochami světců. Od autobusové zastávky pokračujte po žluté značce na křižovatku, kde odbočíte vpravo na silnici směr Podhradí, stále po žluté kolem hřbitova se Schlikovým mauzoleem až do Podhradí, kde od opravené zvoničky vede odbočka (žlutý trojúhelníček) ke kopci Veliš. Vrchol památného kopce sopečného původu nacházející se v nadmořské výšce 430 m je jedinečným vyhlídkovým místem na Jičínskou kotlinu, Krkonošské podhůří i Krkonoše. Nacházela se na něm sídliště již v době kamenné i bronzové. Kolem roku 1300 zde byl založen královský hrad, který patřil Vartenberkům a později Trčkům a Schlikům. Hrad měl tři věže a dva paláce. Zbořen podle císařského patentu v letech 1677-80.

Po návratu na žlutou značku projdete Podhradím, kolem hřiště a lesem stále po žluté dorazíte na čedičový vrch s barokní kaplí nazvanou Loreta, kterou dal postavit František Josef Schlik roku 1694. Dále pokračujte po žluté, záhy odbočí vpravo kolem lesní ohrazenky, zde sejdete na lesní komunikaci a po žluté dojdete k prameni U sv. Trojice, kde se v lese ukrývá barokní kaple z roku 1720 a budova bývalých lázní.  Pokračovat budete po žluté, ke které se vzápětí připojí i červená, silničkou podél rybníků a rekreačního zařízení. Za lesem odbočuje červená vlevo do Prachovských skal. Můžete si vystoupit na zalesněný čedičový vrch s kaplí sv. Anny, kterou nechal postavit J. Arnošt Schlik v roce 1670. Žlutá značka Vás zavede do Ostružna před mohutný pozdně barokní kostel Povýšení svatého Kříže z let 1772 – 80. Zpět do Jičína pokračujte po zelené cyklotrase (větší značka – dva žluté pruhy a uprostřed zelený) polní cestou, ze kterého si můžete odbočit vlevo k Ostruženskému  rybníku a pozorovat zde vodní ptactvo. Projdete Březinou s novorenesanční hřbitovní kaplí. Zelená cyklotrasa pokračuje vlevo po silnici k Jičínu. Vpravo uvidíte sportovní letiště a zámek se sýpkou ve Vokšicích. Do Jičína vstoupíte podjezdem, u okresního archívu se dáte vpravo a Raisovou ulicí přijdete na křižovatku s Ruskou ulicí, zde odbočte vlevo přes řeku Cidlinu a touto ulicí se dostanete zpět na Valdštejnovo náměstí.